tisdag 28 oktober 2014

Tapeter II


Tapeter på tapeten igen :) Som jag skrev i förra inlägget har vi nu börjat med mellanrummet. Hittade en snygg bård och handmålad tapet under masonitskivorna som jag rev bort. Av den handmålade tapeten kan man se att det har suttit en dubbeldörr med överstycke här från finfarstun in till ett av rummen mot gatan.


Bården under har varit i par med den grårandiga tapeten med prickar som syns på bilden under. Den skulle jag kunna ha i något rum ifall den ännu tillverkades.


Äldst är den blågråa färgen som har varit målad direkt på stockväggen, sen kommer den rosa papperstapeten. Den grå/vita med blått tryck ovanpå den rosa.


En grönmönstrad tapet ovanpå den och så en jugendmönstrad tapet med blad och blommor och ovanpå den en storblommig tapet.


 Ovanpå denna ännu den vita med svagt grått mönster från ca 50-talet, då fanns det en klädskrubb i detta hörn. Före det har nog rummet varit ett av de rum man har satsat på med fina dyra tapeter.


 När jag stod där på stegen och drog ut spik kom jag igen att tänka på hur härligt det skulle vara att se hur huset har sett ut i olika skeden av dess historia, hur möbleringen, textilier, tapeter och människorna som bott i huset har sett ut, nu kan man bara gissa sig till det. 




1 kommentar: