fredag 18 januari 2019

3 dörrar - 3 beslag

Tre dörrar har fått nya beslag. 
En del är helt nya och andra är gamla beslag som jag återvänt.

Den första som jag fixade till var en av pardörrarna i vardagsrummet. Den som går in till matsalen har inte haft något handtag utan bara ett stort hål där det har suttit ett handtag någon gång:(


Men när vi höll på med taket i vår blivande garderob slog det mig att den tillfälliga dörren in till sönernas TV-rum har ett sådant handtag som den andra saknar och handtaget behövs inte i den dörren ens. Hmmm, det tog mig bara 6 år att komma till den slutsatsen.... nå i alla fall så skruvade jag loss handtaget och flyttade det till vardagsrums dörren!


Dörren är lite skamfilad men nu har den i alla fall ett handtag så att man kan stänga dörrarna ordentligt :)

Dörr nummer två som fick nytt beslag är "lönndörren" in till städskrubben.
Den har vi bara skuffat igen och ibland har den hållits fast och ibland har den öppnat sig men nu äntligen fick jag fast skruvat en gammal fönsterhake.


Nu är kanske inte "lönndörren" så osynlig mera men dörren hålls fast i alla fall.

Den tredje dörren som fick nytt beslag är toalettdörren. Den har jag ju fixat och målat och nu har den också fått ett riktigt lås. Jag beställde redan före jul ett nytt lås enligt gammal stil från Byggnadsapoteket och meningen var att det skulle komma på plats redan till jul men det hann vi inte med.


Före och


 efter.


På insidan ett fint vridlås med kolv


och på utsidan visas ledigt eller 


 

 upptaget när man vrider ut kolven i låset.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar