fredag 11 januari 2019

Januari


Ännu ett år har gått och vi börjar om från början :)

Förra årets första inlägg handlade om våra planer för året och jag gör inget undantag i år heller.

Mycket av det som vi planerade att göra 2018 jobbade vi på med och något blev klart och annat lämnade kvar att fortsätta med detta år.
Det som vi jobbar vidare med är klädgarderoben, stommen för det nedsänkta taket är nästan klar och sedan blir det att pappra den sista biten av väggarna. Takpanel skall köpas och målas och så skall vi iväg till det stora varuhuset och köpa skrubbar. Detta är säkert något som vi pysslar med hela vintern. Jag har tänkt att jag skall måla de papprade väggarna med linoljefärg och det gör jag helst i sommar när man kan vädra ut lukten. När vi får skrubbarna monterade och på plats startar den stora flyttrumban :) Då skall alla kläder från skafferiet, kökslådor och klädställningen i sovrummet in i skrubbarna och allt kommer att bli så bra! 
Då uppstår det automatiskt ett nytt projekt nämligen att fixa till skafferiet!
Ett annat "litet" projekt är att bygga fasta skrubbar i sönernas rum enligt samma modell som fanns i rummen innan vi tog upp golvet. 

När utesäsongen börjar är det ändringarna av trädgårdslandet som gäller. Badkaren skall tömmas och flyttas och fyllas igen med ris, halm, gödsel och jord. 
Jag har också tänkt att det skall bli en flytt av det lilla växthuset och kanske till och med en förhöjning av det. Tänkte flytta det till gaveln av uthuset var det finns mera vägg på höjden än där var det står nu. 
Har också funderat på att bygga ett fristående växthus, kanske börjar jag med det i sommar eller så blir det nästa sommars arbete. 
Videstaketet skall byggas på och så skall ett till byggas så att bykställningen skiljs från odlingarna. 
Tegelgången skall färdigställas och kanske det blir någon grusgång också.
Det blir många timmar med jobb ute vid trädgårdslandet :)

Den största biten är nog ändå glasverandans uppbyggnad. 
Nu när vi har röjt undan alla problem som kom med husets gamla stenfot är det egentligen bara att mura upp den nere delen för att sen bygga själva glasverandan av trä ovanpå.

Planken skall vi också försöka få gjorda i sommar om jag inte hittar något mer intressant att göra ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar