söndag 13 januari 2019

Året som gick


Jag skrev en "liten" arbetslista för hela 2018 i fjol i januari, men hur gick det egentligen?
Jag skrev att tidtabellen var ganska så flyktig och mycket av det jag hade på listan var sådant som skulle vara roligt om det blev klart men kanske ändå inte hade så hög prioritet. 

Jobbet med TV-rummet gick vidare direkt efter jul och vi fick taket papprat och nästan alla väggar tapetserade under vintern.
Den sista väggen som skulle tapetseras måste mättas med linoljefärg på sommaren och det fick jag gjort men tapeten har jag tänkt sätta upp nu under vintern.


Klädrummet/-garderoben som vi tänkte att skulle bli klar innan sommaren kom vi igång med först innan jul och en liten bit på väg har vi kommit, stommen för det nedsänkta taket är långt på väg och nästan färdigt. Vi bytte också ut dörren in till vårt sovrum från garderoben.
Vi konstaterade före jul att vi inte hinner få den klar innan jul och nu satsar vi på januari - februari, får se hur det går ;)


Våren kom väl inte så tidigt som jag hade önskat men vi kom ganska bra igång med arbetet ute i alla fall. Vi började med lillstugans veranda och det arbetet växte och växte... men vi fick hela trappan och grunden färdiga och mot hösten kom också trappsteget framför trappan på plats!
Nu har vi en stadig trappa som man kan man gå in i lillstugan på utan att behöva balansera på det som blev kvar av den gamla trappan när vi rev den.


Det roliga stora sommararbetet var nog ändå att ändra om trädgårdslanden och odlingslådorna och städa upp hela den delen av trädgården :)



Odlingslådorna flyttade jag dit var pojkarnas hoppmatta har stått och började på att lägga en tegelgång mellan lådorna och häcken.
Bykställningen flyttade bort och mina badkarsodlingar skall komma på dess plats, där var jorden är synlig.


En ny sten kom också på plats och humlestören som blåste omkull blev ett trevligt blickfång med hjälp av en gammal trädgårdsstol :)
Och så var det ju det nya sparrislandet som fick en rivstart i det varma sommarvädret.

Det som inte gick framåt så värst mycket var planken. 
Jag målade mera ribbor och brädor men längre än det kom vi aldrig.
Nya dörrar till uthuset blev det inte heller något av och det gissade jag ju, för att det skulle kunna göras skulle uthuset behövts lyftas upp så det lämnade ogjort, men något måste vi ju ha att göra i framtiden också :D

Glasverandans grund kunde vi gjuta på hösten efter att vi äntligen fick ordning på alla gamla stenar i husets stenfot! Gubben hann också koppla värmerören, isolera alla rör och sätta upp vindskyddsskivväggen för att täppa till hålet in under huset innan jul, så nu slipper vi frysa i vinter ;)


Arbeten som vi pysslat med som inte stod på listan var ett hål i vardagsrummets vägg. Ett hål för TV:n. Detta hål har varit med i planerna från början och det var på tiden att vi fick det gjort. 
Annat som vi pysslat med är att fixa ett nytt vardagsrumsbord och att måla toalettdörren.

Så spenderade vi året 2018 :)
Mycket jobb med huset och trädgården men med mycket andra roliga grejer mellan varven också. Det blev semesterresor, villaliv och ibland ingenting då vi bara chillade :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar