tisdag 5 april 2016

Helgen som gick




Då var det dags igen :)
Plockade fram ett oskrapat dörröverstycke.
Det här skall komma över dörren i hallen in till vardagsrummet. Det är ett överstycke som är avsågat och det skall sågas av lite till för att hallen är så smal så att det inte ryms så som det är. Fick nästan hela skrapat på lördagen.


Började dock dagen med detta: ett av fönstren från uthuset. Vi har plockat ur alla tre förnster i gaveln så att den delen skall få vädra ur ordentligt eftersom golvet är i dåligt skick. Två av bågarna har glasrutor och är i någorlunda skick men denna bågen hade en ruta sönder så jag tänkte att jag skulle fixa den klar tills sommaren då vi skall sätta bågarna tillbaka.


Lite närvöst när jag började för glasen är dit satta med något som ser ut som silikon. Vet att många av glasverandans glas också är fastsatta med detta material och jag har undvikit de fönstren för att jag trott att det skulle vara svårt att få bort massan. Men det var inte alls svårt, inte i allafall på detta fönster :) Använde en smal spackelspade som jag förde in under massan utmed glaset och "skar" loss massan från glaset sedan gjorde jag samma sak vid falsen och massan lossade i stora bitar.


Nu känner jag mig taggad att börja med alla 20 bågar som skall fixas till glasverandan!
Tog bort den lilla målfärg som fanns kvar och nu är bågen klar för linolja. Jobbet gick så fort med den här bågen att jag kommer att plocka in de två andra också och fixa dem på samma gång.


På söndag var det ett helt annat jobb som väntade. När grannen bökade runt på sin tomt i höstas fällde de ganska många stora träd och de största stammarna tog vi hand om.


 Nu skall de bli ved.
Söndagens jobb var alltså att såga alla stammarna till passliga bitar. Sen skall allt klyvas och till det tar vi hjälpa av en klyvmaskin. 
Vid dagens slut hade  vi en rejäl hög.


Bland stammarna fanns bl.a tall, lind och vide. Räknade årsringarna på några, ca 35 - 40 år har de stått på granntomten. Vi vet att före detta ägaren renoverade huset på 70-talet så han har säkert planterat alla träd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar