måndag 23 maj 2016

Trädgårdsarbete för hela slanten

 
 
I helgen har vi varit flitiga i trädgården!
 
Vi har haft otroligt fint väder över helgen med sol och värme.
Jag började på med köksträdgården, något som har fått vänta lite för länge.
 
 
Jag började med att fylla betongringen vi fått av grannen när de röjde på gården.
Jag fyllde den först med kvistar, sedan ett varv med halm från julens kärv och ovanpå det fjolårsgräset jag räfsade ur gräsmattan tidiagare i vår. Då hade jag fått upp bottnen tillräckligt så att jag kunde fylla betongringen med ca 20cm jord.
 
Alla örter som överlevt vintern flyttade jag från de små pallkragslådorna de har vuxit i hittills. Det blev en liten samling men ännu ryms fler sorter, skall köpa hem bl.a ruccora. Den ruccolaplanta jag haft i ca 4 år hade strukit med i vinter :(
 
 
Där pallkragarna stått jämnade jag ut marken på ett större område.
I badkaren planterade jag ut bönor och pumpor, hoppas att det inte kommer alltför kalla nätter nu då :) Bönorna fick stöd att växa på gjorda av gamla videkvistar jag hade liggandes från ifjol.
Så här långt kom jag på lördag.

 
På söndag grävde jag ut lite mera så att jag fick ett ännu större område för mina odlingar.
Gubben startade med att klyva den sista veden och emellan varven radade jag ved :)

 
På eftermiddagen tog vi i tu med brädhögen som vi hade varit och införskaffat på lördag förmiddag!
Jag sågade till rätta längder och gubben skruvade ihop dem till 2st snygga lådor :)
Stora blev de, men det är en del jag vill odla också, så nog får jag dem fyllda alltid.

 
Här är båda lådorna på plats!
Badkaren som jag tyckte var så höga tidigare blev ganska så små vid sidan om lådorna.

 
Nu skall lådorna målas och tidningspapper skall bredas ut under och omkring dem och så kan jag börja på med att också fylla dem med kvistar, halm och jord.
Runt lådorna skall det bli nånting, jag återkommer till det ;) har inte riktigt bestämt mig ännu.
 
Nu är det trädgårdsarbete för hela slanten men renoveringen ligger och gnager i bakhuvudet, det var ju det där jag lovade sönerna som oroar mest, men snart så tar vi tag i det också :)

2 kommentarer:

  1. Oj vilket jobb, vad fint ni gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jobben flyter på bra när man tycker det är roligt :)

      Radera