fredag 12 augusti 2016

Att spännpappra väggar

Då kör vi vidare på samma tema som i det tidigare inlägget :)


Innan vi börjar skära till våderna för väggarna gör jag alltid en skiss över rummet och mäter upp alla väggar, fönster och dörrar.
Sen ritar jag upp våderna som skall skäras till. Här måste man komma ihåg att våderna skall överlappa varandra med ca 100mm där de skall limmas!
Jag ger väggarna namn: A, B, C och D och våderna får romerska nummer I, II, III osv i den ordningen som de skall fästas på väggarna. Vi fäster alltid alla våder som går från tak till golv först och sen fäster vi våder som kommer över dörrar och fönster. Den ordningen funkar bäst för oss och är något som vi har prövat oss fram till.


När våderna skärs till skriver jag vådens kod uppe i hörnet. En våd kan ha en kod som t.ex B II = vägg B våd två. När man väter våderna placeras de på plasten i bakvänd ordning.


Här står de två första väggarnas pappvåder och väntar på vätning. Vi vätte 2 väggars våder åt gången, det var ungefär vad vi hann med på en dag, ibland blev det två dagar innan vi var klara. Två dagar klarar sig pappen bra, bara den är ordentligt inbäddad i plasten så håller den sig fuktig.


Nu har vi kommit så här långt, tre + en halv vägg är klar och snart är det sista också papprat.
Idag har jag och son nr 2 valt färg till väggarna :)
Taket målar vi vitt med linoljefärg och väggarna blir i en ljus grön/blå färg också de linoljefärg. Men före målning skall golvet slipas och det gör vi när båda golven i sönernas rum är klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar