måndag 24 oktober 2016

Fönster reparation


Vi har en fönsterbåge som ca ett år efter att vi fick fönstren renoverade började flagna färg. Inte trevligt när vi precis hade renoverat dem :(
Orsaken till att färgen flagnade var att vi hade hyvlat fönsterbågen när vi satte in bågarna i de gamla karmarna. Bågen passade inte och vi hyvlade av nedre kanten för att få den på plats. 
Ingen bra ide :( 
Vattnet hade sugits in i träet var vi hade hyvlat bort linoljefärgen och redan efter ett år började alltså färgen flagna.


Vi har inte heller gjort något åt saken och så har ju skadan blivit större med åren :(
Nu i samband med att vi lyfte huset för att ta bort stenarna och stockpelarna, som jag berättade om i förra inlägget, så tog gubben ur fönsterbågarna så att inte glasen skulle gå sönder och jag kunde fixa bågen :)


Jag skrapade bort den flagnade färgen och petade bort lössittande kitt. Nytt kitt kom på plats och så målade jag med linoljefärg. Nu får färgen torka till sig innan jag skrapar bort överlopps färgen från glaset och gubben kan sätta tillbaks bågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar