måndag 22 oktober 2018

Släkthistoria


 Har den sista tiden försökt reda ut vem dom anonyma ansikten är i fotoalbumen som varit mormors, två album som alltid funnits i mormors bokhylla och som vi tittade i när vi var små. 
Det hela började med att jag kände igen min mormors morfar på ett foto. Jag har ett annat foto med honom och mormors mormor som jag fått av min mamma och när jag hittade honom började jag titta igenom albumen för att hitta mormors mormor! Och visst hittade jag henne :)
Glad över min framgång ringde jag mamma och berättade och det hela resulterade i att jag åkte dit och vi började nysta i det hela.


Mamma har också en hel massa gamla fotografier som vi tittade igenom.
Några av fotona har skrivet bakpå vem som är på fotot men de flesta är utan anteckningar, men genom att söka kända ansikten och para ihop personerna genom släktutredningar vi har kom vi en bra bit på vägen!

Nästan alla fotografier är bilder som släktingar skickat hem från Amerika, en del släktingar stannade där medan andra kom tillbaka. 


Här min mormors mamma Alina och hennes systrar; Elida och Maria. Alla tre reste till Amerika och det var bara Alina som kom tillbaka. Alina gifte sig där med Fredrik och fick tre barn där innan dom flyttade tillbaka till Finland. Elida gifte sig med Fredriks bror Otto och lämnade i Amerika. Fredrik och Otto åkte iväg till Amerika från en grannby till byn varifrån systrarna reste. Maria åkte till Amerika senare är sina systrar, först efter att ha tagit skilsmässa från sin man här i Finland. I Amerika hittade hon Axel och de gifte sig. Maria och Axel lämnade också där. 
Elidas barn och barnbarn har vi varit och hälsat på i Amerika och har fortfarande kontakt med men med Marias ättlingar har vi ingen kontakt.


Maria med sin mamma Sofia.


Elida med sin Otto.


Texten som finns bakpå fotot av Elida och Otto:
 "Tog dätta kort du påtengte syster Mari af din syster Elida. Samsender det från Amerika. goodbai"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar