onsdag 26 april 2017

Amerika skatter

Skeden och gaffeln fick jag av min mamma när vi var och hälsade på över påsken. 
De har tillhört min mormors föräldrar. De hade med sig dem när de kom tillbaka hem från Amerika några år före min mormor föddes.


Gaffeln är stämplad med ett stort L. L för Lindeman som var deras efternamn. 
Det har funnits flera gafflar men de har blivit uppdelade mellan syskon och barnbarn och nu fick jag och min syster varsin av mamma :) Kanske har det funnits knivar också men mamma hade inga sådana.
Gaffeln är stämplad med "Brazil silver" på baksidan, inget annat.


Skeden har däremot fler stämplar:
- flaggan är symbolen för "White star line" eller "Red star line", kan vara någondera.
- "the Eldorado", som kan vara skeppets namn
-bokstäveran E M O, som jag inte hittat någon förklaring till

Mormor föddes 1912 och hennes föräldrar kom hem från Amerika några år före. 
Hittade en likadan sked på en nätauktion där ägaren menade att skeppet hette Eldorado och hade gått från England till New York och att flaggan tillhörde White star line.


Historien om skeden är att när mormors föräldrar reste hem tillbaka från Amerika så kom de med tre små barn och den yngsta sonen var bara några år gammal. Minstingen var hungrig och då köpte mormors far skeden för att kunna mata honom. Linken tar dig till det första inlägget jag gjorde. På fotot, som är taget i Amerika, syns min mormors syster och bror, minstingen som var hungrig :)
Det måste ha varit en otroligt påfrestande resa de gjorde, tre små barn och lång tid på havet. Vet inte om de kom från England till Stockholm och möjligtvis därifrån till Kristinestad, men en lång resa var det, inget som man gjorde så där utan vidare.

4 kommentarer:

  1. Oman suvunkin historiaan mahtuu meillä jokaisella uskomattomia tarinoita. Kiitos!

    SvaraRadera
  2. Det står Eldorado EMD.

    SvaraRadera
  3. Sök på Eldorado E M D istället så hittar du mera.

    SvaraRadera
  4. Tack! Skulle se bättre om jag hade på glasögonen :) Visst står det E M D!

    SvaraRadera