onsdag 13 november 2019

Trädgården i augusti


I år fick vi mycket äppel!
På övre bilden vårt höst äppel som hade så mycket äppel och stora att vi blev tvugna att plocka bort så att inte grenarna skulle gå av. På nedre bilden vårt sommar äppel som det också kom väldigt mycket av i år. Detta äppelträd gav inga äppel ifjol så vi var glada åt den stora skörden. Nästan alla äppel har jag kokat till sylt. 
Varje skolmorgon skall det vara gröt med äppelsylt hos oss!



En annan sak det kom mycket av i sommar var lökblommor. 
Nästan alla lökar jag satte utvecklade blommor i år och när jag klippte bort dem satte jag stjälkarna i ett ämbare med vatten och efter någon dag hade blommorna slagit ut.


Lökblommorna höll sig fina länge.
Löken i sig växte inte så vidare och lökskörden blev liten i år, jag borde ha klippt bort blommorna tidigare, men jag fick i alla fall glädjas åt fina blommor!



Ett av sommarens sista projekt vid grönsakslandet var att plantera hallonplantor.
Då fick sönerna hjälpa till med att gräva ett dike längst ned i trädgården och som vanligt när man gräver i marken hos oss hittade vi massor av glas och metall. 


Marken runt plantorna skall fixas till och jämnas ut. 
Tänkte att det skulle få växa gräs där.


Nu avslutar plantorna grönsaksträdgården mot granntomten och när de växer till sig blir de som en grön vägg som ramar in grönsaksträdgården tillsammans med planket som skall byggas mot grannen. 


Upp mot huset.
Lite fix av uthusgaveln lämnade jag till nästa sommar :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar