söndag 7 februari 2016

Dörr och elrör


Jobbet med att skrapa dörren ren fortsatte denna helg. 
Fick den sida som har varit ut mot den kalla glasverandan helt renskrapad :) 
Kunde konstatera att de har bytt öppningsriktning på dörren någon gång, där var den vita biten syns har handtaget suttit och urtagningarna för gångjärnen hade lappats på andra sidan.


Den andra sidan, sidan in mot den varma delen av huset, var i bra skick och där putsade jag bara runt fönsteröppningen. Tog bort gammalt kitt och målfärg. Glasen som suttit i dörren hade ersatts med en plastbit för länge sen så nu blir det att skära till nya glas. Tror att jag lagar en mall och har någon som är van att skära i glas att fixa glasen, de har ju en lite speciell form, kan man ju gott säga.


Sen jobbade jag med slipmaskinen så dammet yrde :) 
Slipade alla släta ytor, dekorlisterna slipar jag för hand.


På en del ställen lossade färgen bättre och man kunde se flera lager av färg.


Uppe i ena hörnet flagade färgen och när jag skrapade och slipade kom åtminstone 3 olika färger fram. Underst en ljus färg i gräddton sen en ljusbrun och ovanpå den samma bruna färg med ådringar som finns på de gamla ytterdörrarna som gick ut mot gatan förr. Överst mörkbrunt som finns på många innerdörrar också.


Gubben då? Nå, han drog elrören klart i son nr 1:s rum och bar in golvvasorna tillbaks och skruvade fast dem. 
Nu är vi redo för isolering i 2 rum! Yeee.


Ännu innan vi tog kväll hann gubben borra hål för elrören upp till vinden. Där i hörnet skall de upp och vidare på vinden till elskåpet i andra ändan av huset.

1 kommentar: