tisdag 23 augusti 2016

Hur gick det sen ?


 Så här ser det ut just nu i trädgårdslandet :)
Efter att jag sått landen i början av juni tog det en stund innan plantorna tog sig men nu svämmar lådorna över av grönt :)


Efter en relativt torr juli månad när jag var tvungen att vattna varje dag, kom regnet i augusti och nu växer allt så det knakar!


Squash har vi ätit i mängd och massor och ännu kommer det fler. Jag köpte två plantor och det var helt tillräckligt, nästan så att de hinner bli färdiga för fort.


Morötterna och rödbetorna har också växt till sig och det ser ut att bli en bra skörd. Har gallrat nu och då bland morötterna och de smakar riktigt goda.


Experimentet med att breda ut tidningspapper under spånen misslyckades :( kanske jag inte bredde ut tillräckligt med papper, skulle kanske ha varit tjockare. Nå, nästa vår får jag fundera om.


Spenaten växer helt vilt och vi har ätit massor redan av den men det kommer bara mera :) butiks Rucolan som jag planterade ut har vuxit till en stor buske och där är det samma sak; fastän jag river av stora nävar så växer det ut nytt hela tiden.



I växthuset kommer det körsbärstomater hela tiden men det har nog varit lite trögt i sommar, tror att det är avsaknaden av värmen som har gjort sitt. De andra tomatplantorna har inte riktigt orkat alls, de har nog tomater men de är gröna och det ser nog ut som om dom inte hinner bli röda innan det blir kallare :(
Det blir stekta gröna tomater av dem i så fall :)


Däremot har gurkplantorna orkat lite bättre i år och jag hittade till och med ett början till till och med tre gurkor! Inte hinner de bli färdiga men trevligt i alla fall att jag lyckades så här långt. Sen när vi får byggt ett bättre och större växthus så skall väl gurkorna kunna bli klara!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar