lördag 1 september 2018

Höst!


Höstmånaden är här :)

Hösten är min favorit årstid!
Älskar det lite kyliga vädret men med sol som ändå värmer. 
Sommaren i all ära men det blir liksom lite för mycket att det goda. Inte trevligt att göra något när svetten rinner hela tiden. Nej hösten bjuder på sköna dagar den med men utan obehaget ;) 
Jag tar fram tjocka ylletröjor, myser i skymningen med tända ljus och kanske ett glas vin. Vi flyttar inomhus igen och längtar efter sköna helger med långkok och "ordentlig" mat. Jag skördar det jag har odlat och njuter av att kunna hämta grönsakerna direkt från grönsakslandet. I år blir det morötter, rödbetor och spenat. Kryddor har jag också odlat; mynta, timjan, salvia och persilja. Äpplen får vi också, vinteräpplen som snart är färdiga att ätas. Det blir att åka till skogen och plocka lingon och svamp. Allt möjligt gott som vi kan kasta ned i CrockPot:en :)  Jag plockar fram min höst/vinter/jul bok med härliga recept som börjar med recept med äpplen och slutar med recept på julmat! 

Mmmm det blir många sköna dagar, helger ännu innan vi är mitt i julstöket ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar