måndag 13 maj 2019

Uthusets förvandling I



I förra veckan tog jag tag i ett nytt projekt som jag funderat på en längre tid. 
Det hänger ihop med den stora ändringen av grönsakslanden jag började på med ifjol. Jag fick en del gjort förra sommaren men inte allt och i år fortsätter arbetet. Det som jag nu började på med är att förvandla mittdelen av området, det som ligger framför uthusets gavel.


Jag har en tid funderat på att riva panelen i gaveln av uthuset och i måndags började jag på. 
Detta var något jag behövde göra före jag kan fortsätta med grönsakslandets ändring för som vanligt när jag skall göra något; det är en massa andra saker som skall göras före jag kommer till det som jag egentligen tänkt göra :) I detta fall är det flytten av badkarsodlingarna som är det slutliga men innan det skall gaveln fixas och en massa annat!
Försökte få så många brädor och ribbor som möjligt hela och fick egentligen alla lossade utan att de gick sönder så nu finns material för lappning av lillstugans panel :)


Det som kom fram var en helt perfekt stockvägg! Jag hade sett att stockarna bakom panelen var rödmyllade så nån gång har uthuset stått utan panel, en annan sak som överraskade var att de gamla foderbrädorna runt dörrarna fanns under de nyare fodren.


De gamla fodren är ju mycket finare är de nyare :)
Passar mycket bättre på denna byggnad. 
Nya dörrar skall fixas och så skulle det vara fint med glas i fönstret men vi får se hur det blir med det för fönstrets spröjsar är i väldigt dåligt skick och har gått av nedtill på några ställen. 

Det som nu är den stora frågan är om vi skall riva panelen mot gården också. Den är i väldigt dåligt skick nedtill och behöver bytas ut på väldigt många ställen för att få den att se bra ut men om stockarna är i lika bra skick under panelen som här i gaveln så kommer uthuset att se ut som nytt bara vi river den murkna panelen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar