söndag 10 november 2019

Lillstugans förvandling

Den äldre sonen hade lillstugan som sitt sommarjobb i år, han skulle måla fasaderna med slamfärg.
På samma gång har jag och gubben börjat fixat panelens nedre kant mot gatan som var i dåligt skick. 


Gubben snedsågade av fasadbrädorna nedtill och nya delar fixades, men tyvärr hann vi inte få dit dem spikade och jobbet med att färdigställa fasaden lämnar till i vår.


In mot gården har lillstugan två små vindsfönster och när sonen målade fasaden ovanför verandan plockade gubben ur det ena fönstret som jag fixade. Blev tvungen att byta ut träpluggarna i nedre kanten av bågen med nya av trä som den yngre sonen hjälpte mig med. Glasen tog jag ur och strök hela bågen med uppvärmd linolja och så fäste jag glasen på nytt med trådspik och linoljekitt och så ett varv med grå linolja; samma som på stora husets fönster :)


Jag målar alltid ordentligt ut på glaset så att färgen säkert går över skarven mellan kitt och glas. När färgen är torr "skär/skrapar" jag bort färgen med hjälp av en kort linjal så att det blir rakt och fint.


Lillstugans fasad behövde verkligen färg!
Det blev ett ordentligt lyft när fasaden fick ny färg och nu återgick vi också till original utförande; inga vita knutar, utan körde på med röd slamfärg hela vägen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar