fredag 21 augusti 2015

Villaverandan


I sommar fick jag en riktig "drive" att fixa till villan
Inne har vi fått ordning på vardagsrummet och verandan stod som följande på listan.
Vi har egentligen inte suttit så särskilt mycket ute på verandan förrän för några år sedan när vi hade den underbara myggfria sommaren! Sedan dess försöker vi sitta där kvällstid när vädret tillåter.


Hade tänkt mig två utegungstolar från Ikea men när vi i sommar har tömt mormors hus kom jag över två gamla vardagsrums stolar som ingen ville ha :) De tog jag hand om. 
Det bästa med dem är att de har hög rygg så att man kan vila huvudet utan att få nackont.
Stommen är i bra skick och med ett gammalt tyg jag hade i mina gömmor blev de helt ok. Till nästa sommar kanske det blir att klä tyget på stolarna ordentligt men just nu duger de som de är.


Hade lust att pröva på att sy vimplar att hänga mellan verandastolparna. 
Ingen svår uppgift alls: lite kantband och gamla tyger klippta i trianglar och kantsydda och vips hade jag många meter med vimplar. Köpte enkla vita krokar att hänga upp dem i. 


Hängstolen fick jag när jag fyllde 40, och den har varit uppsatt i några år redan :)
Var på jakt efter blåa föremål att dekorera med och ute i villaförrådet hittade jag två påfåglar i metall med blåa detaljer + en gammal badmintonracket, den andra racketen hittade jag på loppis för ynka 50cent.


Ljuslyktorna fyndade jag på loppis i början av sommaren och stormlyktan och ägglådan kommer från mormors hus. Mormor hade butik i samma hus som de bodde och där finns allt möjligt från den tiden. 
ÖB ÄGGCENTRAL = Österbottens äggcentral. Tänk att äggen kom i dessa lådor som sedan uppbevarades i butikslagret tills alla ägg var sålda. Undrar hur länge dom stod där?!
Det är många fina inredningsdetaljer jag har hittat i mormors hus!  Många av sakerna är sådana som de andra ville kasta, men inte jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar