tisdag 25 augusti 2015

Växthuset och trädgårdslandet



Växthuset har fått sitt tak i sommar, ett gammalt fönster som går att öppna när det är riktigt varmt.

Odlingssäsongen började ganska så dåligt i maj - juni och juli var väl egentligen inte bättre. Men desto mer har hänt under augusti :) 
Kalebass plantorna växte inte alls i juni - juli men nu, nu växer de. 
Tror inte att vi får frukter som hinner bli särskilt stora men vi hoppas på nästa sommar.
Tomaterna har också varit tröga men plantan jag köpte har gett oss tomater några gånger redan.


Hur gick det då med grönsakslandet ?
Någonting blev det faktiskt till slut :)


Kylan gjorde att inget riktigt växte men med värmen började det hända saker.
Nu är 2 av badkaren fulla av squash och pumpa som slingrar sig vidare ut i gräset.


 Om vi hinner få frukter kan jag inte säga. Squashen har blommor och början till frukter finns men de är väldigt små. Ifall det kommer en frostnatt så är det ju squashen som stryker med först :(


Bondbönorna har växt bra under hela sommaren men vaxbönorna ville inte alls och den port jag tänkte att de skulle bilda mellan klätterpinnarna blev det inget av. 


Bondbönorna är ju egentligen en ärtväxt, namnet till trots, och om man skalar "bönorna" så smakar dom nästan som ärtor. 
Här om dagen gjorde jag en sallad av vad vi har odlat i år: tomater, ruccola, sallad, gräslök och bondbönor :)


Ännu finns det att hämta i trädgårdslandet och jag hoppas på en varm höst så att vi kan njuta av eget odlat länge ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar