torsdag 14 januari 2016

Hobby nr 3


Om min första hobby är renovering :) så är min andra körsången. 
Den tredje hobbyn som jag utövar någorlunda regelbundet är knyppling. Började för många år sedan och hade en liten paus här emellan på några år men nu går jag på kurs igen.


Tavlan av världen knypplade jag för 5 år sedan.


Ett litet europa med ett pytte Finland :)


Afrika är en av favoriterna i denna tavla.


En julgran har jag också hunnit med, i den här har jag satt in röda pärlor. Limmade ett rött sidenband runt kanten på passepartoun vilket ger en julig inramning.


Det här är vad jag jobbar på med just nu; en rund duk med mycket mandlar. I mitten skall ett linnetyg sys in.


Mandlarna kallas de mandelformade kronblanden på blomman som syns mitt i bilden. 


Här kan ni se mönstret och trådarna som man knypplar med.
Ganska så många trådar eller par som de kallas, 28 st par i denna (56 trådar). Man knypplar i par som följs åt igenom arbetet. Sen är det bara att vrida och vända och låsa dem runt nålar enligt mönstret :)

En del nålar kan tas bort men jag låter de flesta vara kvar tills den är klar. Då sys den ihop och tyget i mitten sys i. Sist ska den stärkas så att den håller formen. Men innan jag är där lär det nog ta lång tid. Jag har inte knypplat hemma på länge och det jag får gjort på kursen är inte så mycket, 2,5h går väldigt fort :)

Har tänkt att jag skall ha duken på ett runt bord med en glasskiva över så att den inte blir smutsig. Bordet har jag inte ännu och det är något jag söker efter när jag går på loppisar eller auktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar