söndag 31 januari 2016

Förberedning för strömdragning



Här var det papprat!
Äntligen fick jag det sista papprat i son nr 1:s rum.


Gubben började med att dra skyddsrören för eltrådarna. Golvvasorna ligger på tvären över golvbalkarna här och han behövde inte borra hål för rören och sätta in vasorna först utan kunde börja dra rören med en gång jag var klar med pappen. 


Alla rör från båda sönernas rum går över till TV-rummet var de kommer att gå upp i mellanbottnen.


Här är väggen från TV-rummet före gubben borrade hål för rören. Det här rummet har varit kök och vi gissar att det har stått någonslags spis här. Här finns en gammal plåtkanal som går över till rörspisen på andra sidan tegelväggen. I hörnet har det varit en liten smal dörr för tjänstefolken in till det andra rummet, kanske ett sovrum.


Vi skulle helst inte ha dragit el-rören den här vägen. Vi blir tvugna att borra hål i det fina planktaket för att komma upp till vinden, något jag inte hade velat göra. Rören skall dras i isoleringen fram till det lilla utrymmet var el-centralen finns vid biblioteket och där gå ned till centralen. Vi drar rören här för att någonstans måste vi komma upp och här måste vi i alla fall isolera väggen för att muren/tegelväggen leder upp kallt från grunden för att rörspisen står på en hög med stenar.


Medan gubben drog elrören tog jag fram dörren jag började med i höstas och återupptog en av favoritsysslorna: skrapa målfärg :)
Vi har ingen värme i den här delen av huset och det har varit så kallt nu en längre tid att jag inte har haft lust att skrapa färg men nu idag var det inte så farligt kallt inne och lusten kom tillbaka :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar