onsdag 29 april 2015

Putsning av tak


TV-rummets tak är som de andra taken i huset: byggt av breda plankor och målat med limfärg.
Under helgen började jag med att putsa taket.


Drog ut nubbar och skrapade bort lös målfärg med en spackel. Färgen satt mycket löst så jag fick bort mycket av färgen. Blev färdig med att dra ut nubbar från både tak och väggar så nu är nästa steg i detta rum att tvätta ner den restrerande färgen som inte lossnade. 
Jag har tvättat ner färg i flera rum tidigare och hittills har det varit relativt lätt. Det ser ut som om jag inte kommer att få problem med detta tak heller :) 
Jag använder bara ljummet vatten och en bastu tvättsvamp när jag tvättar ner takfärgen. Lite rinnigt är det men det gäller att dosera vattenmängden rätt i svampen så går det riktigt bra och byta vatten ofta förståss :)


I ändan av rummet ser det ut som om det har funnits ett stort på plats byggt skåp. Man kan tydligt se var kanterna på skåpet har funnits. Skåpet verkar inte ha haft en bakvägg utan man har tapetserat med papper inne i skåpet. Pappret har varit målat i andra färger än annars i rummet.
När man ser upp på taket har det antingen rökt in från vedspisen mycket eller så har det varit någon mindre eldsvåda i rummet för taket är helt svart av sot där skåpet har stått. Jag hoppas att också denna del av taket kommer att vara lätt att tvätta!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar