fredag 30 oktober 2015

Husbok


Nu har jag äntligen köpt en bok där jag kan samla all information om vårt hus!
Under alla år av renovering har vi samlat på oss en hel del information. 
Jag har forskat i arkiv, hittat info på nätet och fått bilder och dokument av ortsbor som har haft info om huset i sina gömmor. Till exempel husets brandförsäkring från år 1849,1850 och 1861 fick jag av en ortsbo som hade forskat kring husen här i stan och gått igenom brandförsäkringar och skrivit kopior av dem.
I tillägg så har huset själv berättat mycket, till exempel hur rumsindelningen har varit, vad som har gjorts när, material som har använts osv.


Just nu känns det som om jag har så mycket information att det kanske blir fler än en bok om huset :)
Det är många papper som skall gås igenom och en del som måste skrivas om. Kanske jag borde göra en bok med inverteringen av huset, scheman med vad som fanns i varje rum innan vi började renovera, kanske före och efter bilder. En bok kunde vara historien om huset, tomten och människorna som har bott här och en tredje bok med planerna för huset och hur det ser ut när det är färdigt.
Alltså rejält med arbete!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar