onsdag 21 oktober 2015

Ett makabert fynd!


I helgen fortsatte jag med att dra ut småspikarna ur golvplankorna i son nr 2:s sovrum medan mannen började ta upp plankorna. Under jobbets gång såg jag att det var skrivet en siffra på en av plankorna som jag synade för spikar och vid en noggrannare titt på de andra plankorna så hade det skrivits siffror på dem alla. Under kan man skönja nr 11 och 12. Golver har alltså varit upptaget också i detta rum, att dömma av hur siffrorna är skrivna är det nog ett bra tag sedan, kanske i samband med den stora renoveringen i slutet av 1800-talet som familjen Fougstedt utförde när de köpte huset?


Jag fick alla spikar utrdragna och gubben fortsatte med att ta upp plankorna. Då, där i slutet av upptagningen av plankorna kom det fram hår! Hår i massor, i tussar, i alla de färger; svart, brunt, ljust och grått. 


Tyckte att det var äckligt. Varför och hur har håret hamnat under plankorna? Har man sparat det och satt dit det när golvet har varit upptaget? Tänkte man att det skulle hjälpa till som isolering? Varför har man inte bara slängt det? Och det var ju så mycket hår, hade rummet fungerat som "frisörsalong" någon gång?


Och sen det makabra: 
en torkad kattsvans och en bit som såg ut som en torkad skalpbit med hår på ännu!
Vad har dom sysslat med egentligen?

 Huij, ryser när jag ser bilderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar