tisdag 6 mars 2018

Ute på isen på Stadsfjärden.

Det som jag hann med under mina lediga dagar på sportlov var några rundor med sparkstöttingen ute på isen. Gubbens bror har plogat upp en slinga som går från brofästet vid torget och ut till segelpaviljongen Pavis. 
Här är bilder från en av turerna.


Solen sken vackert ännu halv fem-tiden då jag åkte.
På bilden vårt nedlagda kolkraftverk och vår nya vindmölla :) 
Bra med en renare el-producent!


Tog en tur runt Hemgrund var denna ståtliga villa finns.


Den är nu i privat ägo men har för ett antal år sedan varit i en lokal banks ägo och då hyrde man ut villan för bröllop och andra fester. Gubben och jag har till och med hunnit vara med på två bröllop här ute.


Nu har man huggit ned ganska så många träd så villan syns bra.
Tummen upp för det, för den är ju så ståtlig!


Det var kommersrådet Hydén som byggde villan för ca 100 år sedan och det lilla strandhuset har fungerat som bastu en gång i tiden.


Cuisisana

Efter Hemgrund styrde jag hemåt igen. 


Här var det stopp!
En sten har skjutit upp genom isen eftersom vattnet, och isen med det, har sjunkit mycket den senaste tiden. 


En sista bild från färden; den sista dykdalben som finns kvar från gångna tider med gamla hamnen i bakgrunden.  Den gula byggnaden fungerade som tullhus, idag uthyrd till olika aktörer bl.a ett snickeri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar