söndag 18 mars 2018

Ett virkat sängtäcke

Min mormor virkade mycket och det är så som jag minns henne sittandes i sin gungstol med handarbetet i famnen när man kom och hälsade på. Det var det första man såg när man steg in i hallen. Vi besökte mormor och morfar ofta men det som har satt sig i minnet är just det att hon satt i gungstolen med virkningen och med söndagens gudstjänst ljudande i radion :)


Otaliga är de dukar hon virkade och nästan alla gav hon bort, åt oss barnbarn och åt vänner och bekanta. Men hon virkade också annat bl.a sängtäcket vi har. Det är inget litet arbete; 2,2x2,2 meter stort är sängtäcket. Det måste ha tagit en god stund att få ett klart. Det blev många timmars virkande för hon gjorde ett åt varje barnbarn! Och vi är några stycken :)


Sängtäcket består av fyrkantiga rutor med en stjärna eller blomma i mitten och en fin "spets" kant runt.


Vårt sovrum är i gammal stil och sängtäcket passar perfekt. 
Jag bäddar alltid med ett naturvitt tjockt sängtäcke under det så att det virkade skall synas bättre.
Ovanpå några dynor med gamla örngott jag köpt på loppis. 


Bredvid sängen en gammal kommod som vi fått av gubbens mamma och en stol som jag ropade in på min första aktion en sommar för många år sedan. På nattduksbordet en gammal nalle och en gammal väckarklocka. 
Sängen och lampan är från Ikea och är det nyaste i rummet :)

1 kommentar:

  1. Vilket fint och ett sådant jättearbete. Vi har också ett virkat överkast men för enkelsäng egentligen som jag har liggande tvärs vid fotändan. Det är också en släkting som virkat det. Väldigt fint är det med dessa handarbeten!

    SvaraRadera